måndag 11 juli 2011

Livets svåra

Att ilska förekommer i en separation är varken ovanligt eller konstigt. Att ilskan gentemot exet gör att den ena föräldern väljer bort sina barn tillhör sånt jag helst skulle vilja slippa förklara för mina små. Snart måste jag nog göra det ändå. Förklara att deras gråt efter pappa är lönlös. Att han inte vill ha dem hos sig och att min påverkan i detta är obefintlig.

Jag kan inget göra och barnen gråter sig till sömns. "Jag vill ha min pappa" gråter min tvååring. "Shhh...jag vet att du vill ha din pappa. Men mamma är här....mamma är hos dig" är allt jag kan säga.

3 kommentarer:

  1. Kanske mår pappan bara så dåligt att han är rädd för att inte klara av barnen? Att han inte vet vad han ska säga om de frågar om något. Att han inte lugnt kan säga att du har valt en annan framför deras familj utan att bli arg? Kanske måste du förklara att han är arg på dig och inte på dem och att han är så ledsen och sviken att han just nu inte klarar av att vara en bra pappa? Du ska självklart inte säga till dina barn att han inte vill ha dem hos sig, då gör du ett enormt övertramp du inte kan ta tillbaks efteråt. Alla sörjer på sitt sätt och självklart är det hjärtskärande om barnen kommer emellan och svårt att förstå, men eftersom du mår bra själv kanske du kan hitta på något sätt att mildra smällen. Just nu är såren färska för ditt ex. Det är inte alls säkert att han valt bort barnen, han kanske är för sårad för att fungera just nu.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte valt en annan framför barnens familj, jag har valt bort barnens far eftersom relationen inte längre gav någon av oss det vi behövde.

    SvaraRadera
  3. Ok, men kanske är det så han uppfattar det? Jag har ingen aning, känner ju inte dig eller barnens far. Men kan det inte ligga något i att det egentligen är en reaktion på en situation som din ex-make inte kan förhålla sig till på ett konstruktivt sätt. Istället för att tro att det betyder att han verkligen inte vill ha barnen? Vet själv hur jag kan gå i baklås och agera på ett sätt jag inte egentligen står för bara för att jag mår dåligt. Att i ett sådant läge berätta för barnen att deras far inte vill ha dem tycker jag bara inte är en bra idé alls.

    SvaraRadera