onsdag 21 december 2011

Vinnare

Jag tänker tillbaka på min uppväxt och min ungdom, mina tonår. Tänker på alla krav, alla måsten, alla tankar om mina egna tillkortakommanden. Alla tvivel på min förmåga, på mitt värde som människa.

Jag träffade mitt ex på gymnasiet och man måste inte ens vara särskilt intelligent för att kunna räkna ut att mina tankar och min låga självkänsla inte bidrog till att lägga grunden till ett problemfritt förhållande.

Mina problem har färgat vår relation och jag är nog den sista att förstå och erkänna det. Men jag erkänner gärna. Ingen prestige. Faktiskt.

Jag har förändrats. Varje dag segrar mitt nya jag över mitt gamla och jag förstår mer och mer hur svår jag måste ha varit att leva med.

Är övertygad om att alla tjänade på vårt uppbrott. Inte minst exet. Och...även om barnen har mamma och pappa på skilda håll så är min övertygelse att de också är vinnare. De får föräldrar som mår bra. Föräldrar som brutit dåliga mönster. De får bättre förebilder, helt enkelt.

Jag har inte dåligt samvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar