tisdag 23 november 2010

lat å dum

På min arbetsplats arbetar en tjej. En ung tjej. En söt å snäll å trevlig ung tjej. Som röker. Hursomhelst. Jag är oxå "tjej", inte lika ung. Alls. På mer än ett sätt. Våra liv ser helt olika ut. Hon har exempelvis inga barn. Det har jag. Två barn. Stor och hennes lillasyster Liten.

Hon på jobbet, den unga, hinner göra en hel massa som jag aldrig hinner. Hon har körkort oxå, det har inte jag. Man kan nog säga att jag är avundsjuk. På flera sätt. Fast...jag skulle inte vilja byta. Cigaretter, t ex e ju så djävla äckligt...

Min arbetskamrat åker bil till jobbet. Varje dag. Hon tycker det är jobbigt att åka kommunalt. Buss. EN buss. Hon bor nämligen på två minuters gångavstånd från busshållplatsen varifrån bussen till vår arbetsplats går. Det tar ungefär 6 minuter att åka hit. Men det är jobbigt att åka buss, så hon tar bilen.

Själv bor jag ca 12 minuters promenadväg från närmsta busshållplats.Om bussen kommer då den ska, har jag två minuters åktur till stationen där jag ska byta buss. Där får jag vänta i alltifrån 5 till 17 minuter på anslutningsbussen, beroende på om buss nr 1 kommit i tid eller inte. Det är kallt, det är november. Det regnar. Jag kan inte sitta på bänken, den är blöt. Inte heller kan jag använda min väntetid till något produktivt (läsa, läsa, läsa) eftersom det är så djävla kallt. Kan inte läsa eller använda mobilen eftersom jag måste ha mina tumvantar på. Det suger så djävla hårt att åka kommunalt på vintern. (Å ja, jag vet att många har det MYCKET värre...)

Jag har för avsikt att ta körkort. Nån gång. Har en hel del teori och övningskörning, även körlektioner, i bagaget. Men nu kommer dilemmat. Skulle jag ta bilen om jag kunde? Vill inte vara lat å dum. Vill inte bli en sån som säger att det är JOBBIGT. Det är jobbigt. Men fan så mycket miljövänligare. Och billigare. Och dessutom får jag röra på mig. Det får inte min arbetskollega. Hon har personlig träningsrådgivare. Han säger att hon behöver gå ner 15 kg.

Det behöver inte jag. Pling, nu ska jag av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar