måndag 29 november 2010

Stolpskott

Jaha... då var det vinter igen. Dottern har tjatat i veckor "visst blir det vinter när snön kommer, mamma?"
"Ja..." har jag svarat. Inget prat om medeltemperaturer och sånt som hon ändå inte bryr sig om.

Men eftersom jag bor i Stockholmsområdet är definitionen av vinter en helt annan. Vinter är när lokaltrafiken lamslås, när folk som aldrig annars pratar med varandra enas i något slags samförstånd över sl och tunnelbanor och bussar som inte kommer å går när de ska.

I morse väntade jag i 40 minuter på tre avgångar av samma buss som inte kom. Ringde sl:s kundtjänst och pratade med ett riktigt stolpskott, sånt hör man faktiskt på rösten, som "inte hade fått några rapporter alls"...

Jag: "Nähä, men vi är ett gäng här som har väntat i 40 minuter nu och vi fryser å skulle gärna vilja vet om det kommer nån buss alls idag."
Ss: "Oj, så länge ska ni inte behöva vänta, varför har ni inte ringt tidigare?"
HADE DU SKICKAT HIT EN BUSS DÅ ELLER?
Ss: "Det är en buss på väg nu kan jag se. Det jag kan göra för dig..."
TAXI? PRIVATBUSS? KOMPENSATION? VA? VA? VA?
Ss forts. :"...är att rapportera in det här."
JAHA? GÖRA FÖR MIG, MY ASS!!! Å JUST HUR MENAR DU ATT DET GYNNAR MIG?

Kan man önska sig sommar i julklapp?

2 kommentarer: