torsdag 13 januari 2011

ibland händer det

Alltsom oftast blir man besviken. Mycket kan gå fel, och enligt alla universums lagar tenderar de att göra just det. Gå fel. Men ibland.

I förra veckan köpte jag, eller egentligen min sambo, te. Påste. Lipton Earl Grey påste. 100-pack. Ni som känner mig, eller har läst om mig, vet att te, det är inget man skojar om. Te är allvarliga grejer. Jag behöver mitt te. Starkt, hett å gott. Gott inbegriper inte fruktbitar, grönt så kallat te (hö..!) eller smakessanser typ vanilj. Te är te. Svart te. Gott te. Vardagste, när det ska gå fort är ovan nämnda påste. Döm om min förvåning när jag kl fem en morgon framför nåt tvprogram typ, Förlossningskliniken, efter en sömnlös natt, smakade mitt nybrygda te å undrade vem faan som bytt ut det mot nåt persikostinkande skitäckligt blask. Det var gjort på mina vanliga påsar, från det nya paketet, och smakade exakt lika äckligt senare samma dag och på kvällen. Först tänkte jag nämligen att det var mig det var fel på, att jag inte uppfattade smaker korrekt pga sömnbristen.

Jag letade på kvällen upp en mailadress till Lipton, eller Unilever som tydligen är den stora koncernen, och knattrade ner ett litet brev som mest gick ut på att jag undrade vad som hänt. Inte hade de väl ändrat nåt i sammansättningen...å kunde jag lugnt gå till affären å köpa ett nytt paket utan att råka ut för samma äckelte?

Svaret kom nästa morgon. Från Natalie på Konsumentkontakt. Såhär skrev hon:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Självklart ska det inte vara såhär. Vad har din förpackning för bäst-före-datum och Lottkod, så gör vi en reklamation gällande detta. Vi sänder dig givetvis kompensation på posten för det inträffade.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen!


Vänliga hälsningar/

Unilever Sverige AB
Konsumentkontakt "Foods"

Genast skrev jag tillbaka:

Hej! Tack för snabb respons.
Jag har tyvärr inte kvar förpackningen, lägger alltid påsarna I en teburk... Den är redan slängd I pappersåtervinningen... Nåväl. Det är inget ni ändrat I "receptet" alla fall, så jag kan köpa en ny...?
Mvh / Glitterflickan


Tänkte inte mer på saken. mest att det var synd att jag slängt paketet så att jag nu inte kunde få nån slags kompensation. Men vaddå, undrar ni såklart. Det stod ju att kompensation skulle komma på posten? Ja, det gjorde det. Men eftersom jag är en sån som läser snabbt å gärna stressar upp mig, så hann jag inte längre än till delen om vad min förpackning hade för siffror å koder innan jag bestämt i mitt huvud att kompensationen var direkt beroende av att jag med koderna kunde bevisa att jag faktiskt köpt deras te.

I dag fick jag brev. Med värdecheckar. På 70 spänn. Det är typ, nästan, nästan, tillräckligt för att köpa tre såna teförpackningar. Generöst. Snabb respons. Trevlig kontakt.

Tack Natalie på Unilever Sverige, you just made my day!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar