torsdag 3 februari 2011

Glitterflickan mot regeringen?

Många är vi som tycker en hel del mindre smickrande om Försäkringskassan och deras metoder och system. Är ni med nu, Tehataren och 30+?

Äntligen landade det i brevlådan, detta mycket efterlängtade brev från försäkringskassan angående JÄMSTÄLLDHETSBONUS. För er som inte är insatta är detta en summa pengar som man som förälder kan få äran att håva in om man delat rättvist på föräldraledigheten. Heter det i alla fall...

Visar sig nämligen när sambon och senare även jag själv pratade med "mycket trevlig och vettig anställd på f-kassan" (sug på den du Tehataren!) att för att få maximal bonus, typ 13 000 spänn, måste man ta ut föräldraledigheten enligt ett komplicerat system som nån ärkeidiot suttit och knåpat i hop på ren djävulskap. På ett år ska man tydligen vara hemma 6,5 månader var. Då är man jämställd och får mycket pengar. Om man, som vi gjort, varit hemma varsitt helt år, utan att byta var 6,5:e månad får man...typ...nästintill ingenting. Så, det f-kassan menar är att vi som föräldrar ska göra är att den ena föräldern  ska vara hemma tills bebisen blivit dryga halvåret, då ska barnets andra förälder byta av tills bebben strax blir ett. Då ska återigen den första föräldern vara hemma osv. Detta räknas som jämställt. Att vi valt att dela upp föräldraledigheten årsvis skall tydligen straffas, och tydligen är vi inte heller särkillt jämställda, enligt systemet.

Den "mycket trevliga och vettiga anställda på f-kassan" höll med oss i alla våra argument. När jag ifrågasatte hur många är det som delar upp det så? svarade hon nej, det gör nog knappt nån och när jag menade att det är ett mycket märkligt att hävda att de som gör enligt ett visst system skall premieras och anses vara mer jämställda, höll hon verkligen med mig. Hon tyckte detta var mycket intressant och menade att hon tyckte vi skulle driva detta "uppåt". Ja, vart är uppåt då, frågade jag. Regeringen, fick jag till svar.

Ja, du Fredrik Reinfeldt, det låter ju djävligt fint ialla fall, det här med jämställdhetsbonus.

Å nej, jag lär inte driva detta vidare, uppåt.

2 kommentarer:

  1. Men herregud. En annan kompis berättade samma sak men jag tänkte att så sjukt kan det ju inte va! Men det är det alltså. Jösses!

    SvaraRadera